Hoe voorkom en verwijder ik roest op mijn stalen boot?

Geplaatst op 12 mei 2021 in Onderhoud & verf

Veel mensen die een stalen schip bezitten krijgen vroeg of laat te maken met roest. Zo erg is dat niet. Maar je moet wel tijdig actie ondernemen om te voorkomen dat het staal verder aangevreten wordt. Met de juiste kennis en producten kan je roest gemakkelijk stoppen, behandelen en verwijderen.

Wat is roest en hoe ontstaat het?

Roest is het alom bekende roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer en zuurstof elkaar ontmoeten in de aanwezigheid van water. Roesten is een veelgebruikte term voor een vorm van corrosie van metalen, zoals staal. Het wordt als negatief ervaren omdat het de kleur, sterkte en het volume van het metaal beïnvloed. Roestvorming kan het materiaal volledig aantasten en praktisch doen verdwijnen.

Roestvorming voorkomen

Om de kans op roest te minimaliseren dien je de boot goed en met de juiste producten te schilderen. Pas daarnaast ook kathodische bescherming toe.

Kleine plekken, zoals schroef- en boutverbindingen, kan je smeren en beschermen met Lanocote. Dit product verdrijft vocht, absorbeert corrosie en vormt een waterafstotende laag.

Goed schilderwerk

Het is belangrijk om een goed verfsysteem correct aan te brengen. Dit begint bij de voorbehandeling (schoonmaken, schuren en ontvetten). Daarnaast is het essentieel dat de primer goed hecht, anders kunnen water en zuurstof bij de ondergrond komen. Zorg ook voor voldoende laagdikte. Dan verklein je de kans op het ontstaan van microscopische openingen.

Bij verfsystemen wordt er onderscheid gemaakt tussen het onder- en bovenwaterschip. Breng onder de waterlijn meerdere lagen van een anticorrosieve primer aan, zoals Primocon van International. Dit mogen zelfs vijf lagen zijn. Je kan ook kiezen voor een twee-componenten systeem (bijv. Interprotect) of voor het stappenplan van Epifanes:

Van het merk De IJssel zijn vergelijkbare producten verkrijgbaar.

De producten Epifanes Multi Marine Primer en International Yacht Primer zijn geschikt voor boven de waterlijn. Na gebruik kan je het oppervlak aflakken en eventueel extra beschermen met een Polish, zoals de Premium Marine Polish van Starbrite.

Meer informatie over verfsystemen lees je in onze blogitems over onderhoud & verf. Je kan je natuurlijk ook laten adviseren door één van onze medewerkers.

Kathodische bescherming

Verf biedt op langere termijn slechts een bescherming voor de romp van het schip. Daarom is het ook noodzakelijk om kathodische bescherming toe te passen met anodes. Zeker in de buurt van het schroefassysteem omdat daar brons en messing materialen aanwezig zijn.

Anode en schroef van boot in droogdok voor onderhoud

Roest verwijderen

Mocht je na verloop van tijd toch een roestplekje constateren, dan moet je hier snel iets aan doen om erger te voorkomen. Met geduld en de juiste middelen kan je de boot makkelijk ontroesten.

Er zijn zogeheten roestomvormers, zoals Epifanes Rust Remover, verkrijgbaar. Deze stoppen tijdelijk het corrosieproces zodat je vervolgens een roestwerende primer kan aanbrengen. De Owatrol Olie Puur is een vergelijkbaar product.

Soms komen er roodbruine strepen op de romp doordat er ergens bij een verbinding roest is ontstaan en dit omlaag lekt. Deze kan je verwijderen met Starbrite Roestvlekkenreiniger. In sommige gevallen is het nodig om de behandeling te herhalen.

Als roest over het gehele schip te vinden is, dan is de klus een stuk arbeidsintensiever. Iedereen die bijvoorbeeld wel eens een onderwaterschip heeft ontroest en weer in de verf heeft gezet weet dat dit tijdrovend is. In dit geval biedt de roterende schijf van Tercoo uitkomst. Hiermee kan je de boot op een relatief eenvoudige manier geheel kaal schuren en zo een oppervlak creëren met de juiste ruwheid en reinheid. De nieuwe beschermlaag zal hierdoor goed hechten. Dit is een goedkoop alternatief voor stralen.

Roest in andere materialen, zoals in je zeilen (door ringen of verstaging), verwijderen? Daar hebben we ook een passend product voor: Rust Remover van Ultramar.

Tips en aandachtspunten

Zoals eerder genoemd is een van de belangrijkste tips bij roest op de boot: Reageer op tijd en behandel het zorgvuldig. Vraag je ook af hoe het is ontstaan. Is er een verkeerd soort verf gebruikt of was de laag niet dik genoeg? Heb je voor het schilderen het oppervlak goed voorbehandeld? Of is de roest ontstaan door een beschadiging? Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het verfsysteem zo oud is dat er groot onderhoud nodig is. Als je achter het antwoord komt dan kan je roestvorming in de toekomst beter voorkomen. Dit scheelt zorgen en tijd.

Hieronder hebben we nog meer tips en aandachtspunten op een rijtje gezet:  

  • Verzorg de lak na het schilderen zorgvuldig en houd het verfsysteem in een goede conditie.
  • Let op scheurtjes met roestvorming op het dek. Vocht gaat dan onder de verflaag zitten waardoor het materiaal daar verder gaat roesten.
  • Controleer de ramen en patrijspoorten ook regelmatig op roestplekken. Als je te lang wacht met de behandeling moeten deze eruit, wat tijdrovend en duur is.
  • Kijk ook goed naar roestvorming in de nabijheid van vuldoppen, dit kan de vulinstallatie aantasten en lekkage veroorzaken.
  • Zorg goed voor het gedeelte onder de waterlijn. Roest op het onderwaterschip kan de levensduur van je boot aanzienlijk verkorten.

Alle benodigde producten bij KOK watersport

Wij verkopen kwalitatief hoogwaardige verf- en onderhoudsproducten en anodes waarmee je roestvorming op je boot kan voorkomen. Alsook artikelen voor het ontroesten van je schip als het materiaal toch aangetast wordt. Ontdek het assortiment in de watersportwinkel of webshop. Nog vragen en/of aanvullend advies nodig? Neem gerust contact met ons op!

Klantbeoordeling

Goed 9.1 van 10

Rating stars green
Rating stars gray
4088 Klanten schreven een review op KiyOh

Abonneer je op onze digitale nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van de nieuwste producten, interessante evenementen, handige tips en de beste aanbiedingen.

Betaal veilig
betaal veilig

Volg ons

Facebook