Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Vandaag open van 9:00 tot 18:00

boiler boot douchen

Welke scheepsboiler is geschikt voor mijn situatie?

Met een scheepsboiler haal je het comfort van thuis naar de boot. Het zorgt voor een betrouwbare warmwatervoorziening waardoor je fijn kunt douchen en koken. Welk type boiler je nodig hebt, is van verschillende factoren afhankelijk. Met behulp van de informatie in dit blog kan jij een geschikt exemplaar selecteren. Daarnaast gaan we kort in op de werking en plaatsing van een boot boiler.

Wat is een boiler en hoe werkt het?

Een boiler is een thermisch vat dat warm water op voorraad houdt. Het water wordt doorgaans verhit met de koelvloeistof van de scheepsmotor die door een zogeheten warmtewisselaar geleidt. Als de motor niet loopt, dan kan je de boiler aansluiten op walstroom. Bij walstroom zorgt een verwarmingselement voor de opwarming. Het vat is extra geïsoleerd en houdt het water continue op temperatuur. Een boiler is nooit leeg, maar het voorverwarmde water kan wel op zijn. Wanneer je de warmwaterkraan opent, stroomt het warme water als eerst naar buiten. Vervolgens wordt het reservoir weer aangevuld met koud water. 

Formaat en vermogen

Het is belangrijk dat je het juiste formaat boiler selecteert. Bij een te kleine boiler loop je het risico op een koude douche en een grote boiler aangesloten op walstroom verbruikt veel elektriciteit. Vergeet niet dat de slangtules en slangen ook ruimte in beslag nemen. Als je nog andere systemen van stroom wenst te voorzien, dien je er rekening mee te houden dat je op de boot een beperkt beschikbaar vermogen hebt. Kies in dit geval voor een boiler die minder watt vraagt. Zo zijn er boilers met een vermogen van 1200W, maar controleer dan wel van tevoren of het systeem aan boord en de walstroom dit aan kunnen. De meeste boilers zijn 750W of 800W.

Isotherm boilers

Isotherm biedt een ruim assortiment aan warmwatervoorzieningen. We bespreken twee populaire series.

Isotherm Basic

Het water in de Isotherm Basic boilers wordt verwarmd door het koelsysteem van de motor. Ze werken op 220V (750W) en zijn verkrijgbaar met een inhoud variërend van 24 tot 50 liter. Daarnaast beschikken sommige modellen over een dubbele verwarmingsspiraal. De dikke isolatie minimaliseert warmteverlies en de extra lange spiralen zorgen voor een hoog rendement. Daarnaast zijn het verwarmingselement en de warmtewisselaar in het laagste (en koudste) deel van het vat geplaatst, waardoor het water gelijkmatig verhit wordt. Bovendien is de Isotherm Basic zo ontworpen dat de vermenging van koud en warm water beperkt wordt. De spiralen en binnentank zijn gemaakt van zuurbestendig RVS en monteren kan zowel horizontaal als verticaal. 

Isotherm Slimline

De Isotherm Slimline modellen beschikken over dezelfde eigenschappen als de boilers uit de Basic-serie. Het verschil is de geringe diameter, wat ze goed geschikt maakt voor smalle ruimtes. 

Isotherm Slimline boiler

Allpa boilers

Het water in de Allpa scheepsboiler kan worden verwarmd door het koelsysteem van de motor en door een stroombron. De boiler is vervaardigd van RVS en bevat een magnesiumanode om corrosie te voorkomen. De grote warmtewisselaar garandeert een snelle verhitting en de terugslagklep voorkomt een retourstroom van koud water. Daarnaast bestaat de isolatie uit polyurethaanschuim met gesloten cellen waardoor de afkoeling onder de 1°C per uur bedraagt. De verwarmingselementen zijn voorzien van een instelbare thermostaat (0°C tot 70°C) en beschikbaar in 800W/230V en 1200W/230V. Bovendien zorgt de overdrukklep voor extra veiligheid en is inspectie eenvoudig via de messing montageflens. In ons assortiment bevinden zich twee modellen met een inhoud van 22 liter.

Quick boilers  

Quick heeft RVS-boilers in zijn assortiment en boilers met een buitenzijde van kunststof en RVS-reservoir, de zogeheten Quick Nautic B3 lijn.

Quick Nautic B3

Het water in de Quick Nautic B3 kan worden verhit door het koelsysteem van de motor of door een verwarmingselement dat werkt op 220V walstroom. De boilers zijn beschikbaar met een inhoud variërend van 15 tot 60 liter en een vermogen van 800 of 1200 Watt. De stevige behuizing voorkomt schade (bijv. deuken) als gevolg van externe invloeden en de RVS-warmtewisselaar heeft een hoog rendement. Daarnaast zorgt de uitgekiende isolatie dat het water lang op temperatuur blijft. Bovendien is het elektrische verwarmingselement instelbaar tot 92°C en wordt de boiler geleverd met overdrukventiel inclusief aftapplug.

Quick RVS

Het water in het reservoir wordt verwarmd met koelwater of stroom. De Quick RVS boiler heeft een vermogen van 800 Watt en is verkrijgbaar met een inhoud van 15 – 40 liter. Het hoogwaardige materiaalgebruik garandeert een lange levensduur en de dikke isolatie minimaliseert warmteverlies. Daarnaast geeft de warmtewisselaar met groot oppervlak een hoog thermisch rendement, ook bij temperatuurverschillen. Het verwarmingselement is instelbaar tot 92°C en de aftapplug maakt winterklaar maken eenvoudig.

Sigmar Marine boilers

De Compact-serie van Sigmar Marine omvat boilers met een inhoud variërend van 20 tot 80 liter en is speciaal ontworpen voor de pleziervaart. De behuizing is gemaakt van schokbestendig plastic, met uitzondering van de Inox-modellen. Deze zijn geheel vervaardigd van RVS. Het water kan worden verwarmd als de motor draait of door de boiler aan te sluiten op walstroom. De Sigmar Marine Compact is voorzien van een 220V/800W element, een thermostaat en een overdrukventiel met terugslagklep. De isolatie van polyurethaanschuim houdt het water langdurig op temperatuur en sommige modellen (Sigmar Marine Compact boiler 40L en Sigmar Marine Compact Inox 60L) zijn voorzien van een dubbele spiraal. Handig voor wanneer er nog een warmtebron aanwezig is van bijvoorbeeld een kachel, generator of tweede motor.

Plaatsing van de boiler

Het plaatsen en aansluiten van een boiler is geen moeilijke klus, maar dient natuurlijk wel goed te gebeuren. De precieze werkwijze is afhankelijk van het type boiler, het is daarom raadzaam om ten alle tijden de handleiding van de fabrikant te raadplegen. Hieronder een aansluitschema van een Isotherm scheepsboiler.  

aansluitschema Isotherm boiler

Tips

Bij het monteren van een watersport boiler zijn enkele aandachtspunten van belang:

  • Minimaliseer warmteverlies door de slangen tussen motor en boot zo kort mogelijk te houden
  • Voorkom dat het koelwatercircuit boven het niveau van het expansievat van het motorkoelsysteem belandt
  • Kan de boiler alleen maar hoger dan het expansievat van de motor worden geplaatst? Rust de koelwaterslangen dan uit met een ontluchtingsnippel op het hoogste punt
  • Houdt rekening met het gewicht van de boiler (zeker wanneer deze is gevuld met water)
  • Gebruik een koelwaterslang die bestand is tegen hoge temperaturen, koelvloeistof en een druk van 5 bar
  • Zet stevige en gifvrije slangen in als waterslang
  • Klem alle slangen op de aansluitnippels met behulp van RVS-slangklemmen
  • De aansluitingen kunnen worden afgedicht met Viba schroefdraadafdichting, een alternatief voor Loctite 577
  • Gebruik voor de aansluitnippels messing tules met een 1/2” draad
  • Monteer boilers naar beneden gericht zodat de inhoud kan worden afgetapt

Boiler voor de boot kopen?

Wij bieden een uitbereid assortiment aan scheepsboilers van Isotherm, Allpa, Quick en Sigmar Marine voor een optimale warmwatervoorziening aan boord. Uiteraard zijn onderdelen en toebehoren als een drinkwaterslang en koelwaterslang ook bij ons verkrijgbaar. We verkopen drinkwaterslangen met een temperatuurbereik tot 120°C (Drinkpress drinkwaterslang 120) en 70°C (Aquafood drinkwaterslang rood 70 en Aquafood drinkwaterslang blauw 70).

Ontdek het aanbod in onze webshop of watersportwinkel. Vind je het na het lezen van dit blog nog steeds lastig om de juiste producten voor uw boot en situatie te selecteren? Schroom dan niet om contact op te nemen met een van onze specialisten. Langskomen in Rotterdam kan natuurlijk ook!