Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Winkel is gesloten: mail ons
Antifouling aanbrengen

Antifouling aanbrengen, de complete handleiding

De start van het vaarseizoen staat weer voor de deur. En dat betekent voor veel booteigenaren dat het tijd is voor onderhoud van de boot voordat deze te water wordt gelaten. Het aanbrengen van een antifouling laag is hiervan een belangrijk onderdeel. Want tijdens het vaarseizoen heeft de boot het te verduren met aangroei, het is belangrijk om het gedeelte van de boot onder de waterlijn daartegen te beschermen. Dit doe je met antifouling. Maar welke antifouling moet je kopen? En hoe breng je het aan? Er bestaan verschillende soorten, in dit blog wordt toegelicht welke antifouling de perfecte match is voor je boot, hoe je deze goed aanbrengt en waarom dit nodig is.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  1. Wat is antifouling
  2. Het ontstaan van antifouling
  3. Hoe werkt antifouling?
  4. Waarom antifouling aanbrengen?
  5. Wanneer antifouling aanbrengen
  6. Welke antifouling moet ik gebruiken?
  7. Antifouling aanbrengen in 6 stappen
  8. Hoe antifouling verwijderen?
  9. Productspecialist aan het woord
  10.  Antifouling kopen

Wat is antifouling?

Een schip dat in het water ligt krijgt te maken met aangroei van kleine organismen, mosselen en algen aan de romp van het schip. Dit kan er onschuldig uitzien, maar samen vormen deze organismen een enorme massa. Het gevolg hiervan is dat de aangroei zorgt voor nadelige vaarprestaties, zoals het vertragen van je boot en zelfs afwijkingen in de vaarrichting. Dit is allemaal makkelijk tegen te gaan met antifouling coating, wat eigenlijk een soort verflaag is, waarmee je voorkomt dat deze kleine organismen zich vasthechten aan je schip. Daarnaast zorgt het er ook nog eens voor dat je boot beter geconserveerd blijft.

Het ontstaan van antifouling

Antifouling is niet nieuw. Al in de 15e eeuw voor christus waren er volken die hun boten voorzagen van een soort antifouling. De belangrijkste ingrediënten waren walvisolie, hars en zwavel. Er werd ook gebruik gemaakt van een harde antifouling van teer en hars. Soms werd hier zwavel aan toegevoegd, om het nog beter te laten werken. Ook in het Chinese en Griekse rijk werd een vergelijkbare antifouling toegepast. 

In de 18e eeuw werd koper als antifouling gebruikt. De Engelse marine, ook wel bekend als de Royal Navy, voorzag al zijn boten van koperen platen. Dit werkte zo goed dat de term ‘copper bottomed’ ontstond. Een product dat ‘copper bottomed’ is, staat bekend als betrouwbaar en risicoloos. Een goedkoper alternatief was destijds muntz metaal. Dit bestond voor 60% uit koper en voor 40% uit zink.

De uitvinder van de antifouling verf is kapitein Ferdinand Gravert. Hij experimenteerde ermee en verkocht het vanaf 1913 in TalTal, een vissersdorpje in Chili. In de tussentijd is er veel geïnnoveerd, en hoef je je boot in ieder geval niet meer in te smeren met walvisolie.

Hoe werkt antifouling?

Antifouling is speciale verf waar biociden, koper, chloorrubber en aangroeiwerende middelen aan zijn toegevoegd. Deze middelen voorkomen dat er aangroei ontstaat. Antifouling kan ingedeeld worden in drie groepen namelijk hard, zacht en op teflon basis. Hieronder lichten wij toe wat hieronder wordt verstaan en voor welk type boot de soort antifouling het meest geschikt is.

Harde antifouling

Als harde antifouling in aanraking komt met water lossen er stoffen in de verf op waardoor de biociden vrij komen en de aangroei tegengaan. De harde verflaag zal achterblijven en zal na verloop van tijd niet meer werken. Door de jaren heen zal er dus een steeds dikkere verflaag worden opgebouwd. Na een aantal jaar zal je deze lagen eerst moeten verwijderen voordat je een nieuwe laag aanbrengt. Een voordeel van harde fouling is dat je deze tussentijds nat kan schuren en dus ook kan polijsten. Dit zorgt voor meer snelheid. Harde antifouling is ook erg geschikt voor boten die regelmatig op een trailer staan.

Werking harde antifouling

  • Harde, duurzame seizoenslange eindlaag
  • Bestand tegen slijtage en schuren
  • Geschikt voor snelle en voor droogvallende schepen
  • Schrobbare eindlaag

Zachte antifouling

Ook wel bekend als polijstende zelfslijpende antifouling. Tijdens het varen slijt de antifouling er geleidelijk af, waardoor biociden vrijkomen. Het voordeel hiervan is dat er geen dikke laag ontstaat zoals bij harde antifouling. Wel is het noodzakelijk om elk seizoen een nieuwe laag aan te brengen.

Zachte antifouling wordt vooral gebruikt voor langzaam varende schepen. Voor een snelle motorboot is het minder geschikt, omdat de laag er dan te snel afslijt.

Werking zachte antifouling

  • Een polijstende antifouling biedt een geconcentreerde afgifte van biociden voor langdurige werking
  • Slijt af in gebruik
  • Verminderd onderhoud – minimale laagdikte opbouw vermindert de voorbehandelingstijd
  • Uithalen en tewaterlaten zonder overschilderen

Antifouling op teflonbasis

Een andere naam is dunne laag technologie. Deze variant wordt bijna niet gebruikt en is in Nederland niet toegestaan. Deze antifouling wordt vooral gebruikt door wedstrijdzeilers. Het is een hele dunne en harde antifouling, die alleen met zichzelf overgeschilderd kan worden. Deze variant zal verder niet behandeld worden in dit artikel.

Werking antifouling op teflonbasis

  • Fluro microadditief voor zeer hoge snelheid
  • Een superglad oppervlak en lage weerstand zorgen voor:
    • Verhoging van de snelheid
    • Vemindering van het brandstofgebruik
    • Geen dikke lagen verf, dus geen laagdikte opbouw
    • Verbetert de brandstofefficiëntie
    • Langere levensduur van de motor

Waarom antifouling aanbrengen?

Het gebruik van antifouling is noodzakelijk als je je boot goed wilt onderhouden. Het niet aanbrengen van antifouling op het onderwaterschip zorgt niet alleen voor de aangroei van een flinke baard (aangroei van organismen), maar heeft ook op de langere termijn nadelige gevolgen. De volgende problemen kunnen ontstaan:

  • Snelheidsverlies. De aangroei zorgt voor extra weerstand en massa, waardoor je boot een halve tot wel twee mijl per uur langzamer zal varen.
  • Hoger brandstofverbruik. Om de gewenste snelheid te halen is extra vermogen nodig van de motor. Dit zorgt voor een hoger brandstofverbruik, wat op kan lopen tot 30%.
  • Aantasting van onderlagen en corrosie. Hierdoor zal je eerder genoodzaakt zijn om groot, en vooral duur, onderhoud uit te voeren.
  • Versneld optreden van osmose bij polyester schepen. Dit zorgt er voor  dat het polyester wordt aangetast, en zorgt ook weer voor groot, en duur, onderhoud.
  • Verminderde levensduur van je schip. Het niet aanbrengen van antifouling kan er voor zorgen dat de levensduur van je schip aanzienlijk verminderd wordt, door de hierboven genoemde punten
  • Verminderde waarde van je schip. Een aangetaste en slecht onderhouden romp zorgt er voor dat uw schip stuk minder waard is.

Wanneer antifouling aanbrengen?

De antifouling heeft even tijd nodig om in te trekken en te drogen voordat je de boot te water laat. Het beste is om de coating minstens een dag voordat de boot het water ingaat aan te brengen. Je kan het echter al heel veel eerder doen, hier zit geen bepaalde tijdslimiet aan. In de meeste gevallen zal dit in Nederland in de lente periode zijn.

Hoe vaak moet je antifouling aanbrengen?

Afhankelijk van het soort antifouling is het verstandig om elk jaar een nieuwe laag aan te brengen. Met harde antifouling kan je er wat langer mee wachten, daarbij volstaat elke twee a drie jaar voor het aanbrengen van een nieuwe laag. Naarmate er steeds meer lagen worden toegevoegd moet het antifouling ook na verloop van tijd worden verwijderd.

Hoeveel antifouling per m2 toevoegen?

Voor een optimaal resultaat is het aan te raden om twee lagen per keer aan te brengen. Let ook op kwetsbare plekken, daar wil je wellicht een beetje extra antifouling toevoegen. Als globaal uitgangspunt kan je een liter per circa 10m2 rekenen per laag. Na het aanbrengen van de eerste laag moet je ongeveer 6 uur wachten (bij normale temperaturen) voordat je een tweede laag kan aanbrengen.

Welke antifouling moet ik gebruiken?

Bij het kiezen van de juiste antifouling moet er rekening worden gehouden met meerdere factoren. Zoals het vaargebied, de vaarstijl en de kenmerken van de boot zelf.

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat voor antifouling er nu op je boot zit. Weet je dit niet? Dat is geen probleem. Wrijf met een natte doek over de verf heen. Laat er verf af op de doek, dan is het zachte antifouling.

Als je weet wat voor antifouling er nu op je boot zit kan je beslissen wat voor antifouling nodig is. We raden zachte antifouling aan voor langzaam varende schepen, tot 25 knopen. Voor schepen die harder varen dan 25 knopen, getrailerd worden of schepen die droog vallen is harde antifouling de beste keuze.

Naast de snelheid is het ook belangrijk om te kijken naar het vaar- en ligwater. De keuze kan ook afhangen van de lozing van grijswater, vervuiling van de haven door verschillende besmettingen, geen doorstroming van het water, nabij stromende rivieren, regenval en vegetatie. Daarom hebben we de volgende producten op een rijtje gezet die je kan bestellen:

International Cruiser

International Cruiser One antifouling wit 

International Cruiser One is een zachte antifouling die uitermate geschikt is voor zeil- en motorboten. De formule is ontwikkeld om de beste bescherming te bieden in zoet en brak water, en is uitermate geschikt voor boten van hout, staal en polyester. Je kan deze antifouling tot wel 6 maanden voor de tewaterlating aanbrengen. Deze antifouling is beschikbaar in potten van 5 liter en 750 milliliter en vier kleuren: wit, blauw, rood en zwart.

International Micron LZ

International Micron LZ 

International Micron LZ is een zelfpolijstende antifouling. Deze antifouling is geschikt voor oppervlakken van polyester, lood, staal, hout en gietijzer en zorgt voor 1 seizoen optimale bescherming, ook in gebieden met een zeer zware aangroei. Micron LZ kan gebruikt worden voor boten in zoet of brak/zout water en is beschikbaar in 5 prachtige heldere kleuren. Je kan kiezen voor een inhoud van 2,5 liter of 750 milliliter.

Epifanes Copper-Cruise

Epifanes Copper-Cruise antifouling 

Epifanes Copper-Cruise is een langzaam afslijpende antifouling met een schrobbaar oppervlak. Deze antifouling kan je aanbrengen op schepen die maximaal 30 knopen varen. Biedt bescherming op alle soorten water. Dit is een goede keuze voor je polyester, houten of stalen schip, maar is niet geschikt voor aluminium. Copper-Cruise antifouling is verkrijgbaar in een pot van 2,5 liter, 5 liter en 750 milliliter en in de kleuren wit, lichtblauw, navy, roodbruin en zwart.

International Interspeed

International Interspeed Extra antifouling zwart 

International Interspeed Extra is een harde antifouling die bescherming biedt in alle soorten water. Daarnaast kan deze antifouling worden aangebracht op alle oppervlakken (ook aluminium). Deze harde antifouling kan je aanbrengen op je motor- of zeilboot, en heeft een schrobbaar oppervlak. Dit maakt het mogelijk om te polijsten, waardoor je een mooie gladde eindlaag krijgt. Deze antifouling kan je aanbrengen tot 6 maanden voor de tewaterlating. Een groot pluspunt aan deze antifouling is dat deze ook te gebruiken is op saildrives en staartstukken. Deze antifouling is bij ons te bestellen in het wit, rood, zwart en donkerblauw en met een inhoud van 2,5 liter of 750 milliliter.

Wat is de beste antifouling?

Een veel gebruikt en bekend antifouling merk is International. Er is echter een breed assortiment aan antifouling te vinden en wat voor de ene boot de beste blijkt te zijn is niet altijd van toepassing op een andere. Ook uit onderzoek blijkt dat er per merk zowel veel verkochte varianten tussen zitten als antifouling die minder in trek is. Het belangrijkste is dat je erachter komt wat het meest geschikt is voor jouw eigen boot. Voorbeelden van goede en veel verkochte antifouling merken zijn: Epifanes, International en Seajet.

Antifouling aanbrengen in 6 stappen

Nadat je een antifouling hebt gekozen is het tijd om deze aan te brengen. We raden aan om dit in het voorjaar te doen, enkele dagen voor de tewaterlating. Het belangrijkste bij het aanbrengen van de antifouling is een goede voorbereiding. Als je de volgende 6 stappen volgt, kan het niet mis gaan.

Stap 1: voorbereiding en veiligheid

Zorg er voor dat je werkt in een ruimte die goed geventileerd wordt. Omdat antifouling erg chemisch is, is het belangrijk dat je de juiste kleding draagt tijdens het aanbrengen. Een overall is perfect voor tijdens de werkzaamheden. Heb je deze niet? Zorg er dan voor dat alle huid bedekt is, want antifouling op je huid kan erg vervelend zijn. Daarnaast raden wij aan om tijdens het werken een veiligheidsbril en een stofmasker te dragen. Handschoenen zijn ook erg belangrijk. Wij raden aan om nitril handschoenen te dragen. Deze zijn uiteraard ook te bestellen in de webshop.

Antifouling aanbrengen
Antifouling kan irriteren. Zorg altijd voor de juiste beschermende kleding.

Stap 2: inspecteer je boot

Voor je kan beginnen met het aanbrengen moet je kijken naar eerder geverfde oppervlakken. Inspecteer of er sprake is van beschadiging of onthechting van de antifouling. Kijk ook goed of de antifouling overal wel goed gehecht is.

Stap 3: voorbehandeling

Na de inspectie kan de voorbehandeling beginnen. De behandeling is afhankelijk van de conditie van de antifouling.

In goede conditie: als er geen sprake is van beschadigingen kan je beginnen met het schoonmaken van het onderschip. Eerst dien je het schip te ontvetten. Dit kan je doen met International Super Cleaner. Vergeet niet de ontvetter te verdunnen.  Na het ontvetten dien je de boot na te spoelen met schoon water. De bestaande antifouling ruw je op met schuurpapier. Maak hierna het onderschip stofvrij met een kleefdoek. Je kan nu door naar stap 5.

Een paar beschadigingen: als er een paar kleine plekjes zijn waar de antifouling los zit kan je deze verwijderen met een hogedrukspuit of er nat afschuren. Daarna kan je het schip ontvetten met verdunde International Super Cleaner. Spoel hierna de boot af en ruw de huidige antifouling op. Maak vervolgens het onderschip helemaal stofvrij.

In slechte conditie: schilfert de huidige verflaag? Is er sprake van grote delen onthechting? Zitten er veel kleine scheurtjes in de antifouling? Als dit het geval is zal de gehele verflaag verwijderd moeten worden. Dit kan je doen met Starbrite Antifouling Remover. In de onderstaande video wordt in slechts 1 minuut uitgelegd hoe je dit kan doen. Met antifouling remover of met de Gelplane schrapper. Is de oude antifouling er af? Ga dan naar stap 5

Stap 4: afplakken van beschadigingen

Plak het oppervlak om de beschadiging heen af voordat je de primer of antifouling aanbrengt. Dit kan je doen met afplaktape.

Stap 5: reparatie & het aanbrengen van primer

Bij deze stap breng je de primer aan op de beschadigingen of het hele onderschip. Dit kan je doen met een kwast of een roller, maar ook met een airless spray als je deze tot je beschikking hebt.

De primer moet geschikt zijn voor onder de waterlijn. Afhankelijk van de eigenschappen van de primer kan je 1 of 2 componenten aanbrengen.

1 component: International Primocon

International Primocon

  • Ruime verwerkingstemperatuur (na 3 uur overschilderbaar vanaf 5°C)
  • Droogt redelijk snel
  • Mag over 1 of 2 componenten heen
  • Goede bescherming tegen corrosie
  • Tevens te gebruiken als sluit-/tussenlaag over niet geschikte of onbekende antifoulings
  • Geschikt voor alle ondergronden (behalve teflon antifouling)

2 componenten: International Interprotect

International Interprotect

  • Beperkte verwerkingstemperatuur (na 5 uur overschilderbaar bij 15°C)
  • Droogt zeer snel
  • Mag alleen over 2 component systemen heen
  • Beste bescherming tegen corrosie
  • Kan tevens gebruikt worden als antifouling hechtlaag voor gebruik over bestaande epoxy primers
  • Geschikt voor aluminium, staal, hout en zink/gegalvaniseerd staal.

Als de antifoulinglaag nog intact is kan deze vaak meteen overgeschilderd worden. Weet je niet zeker welke antifouling er op zit? Dan raden wij aan Primocon aan te brengen als hechtlaag over de onbekende antifouling. Ook wanneer je harde over zachte of zachte over harde antifouling aanbrengt is het noodzakelijk om het eerst te voorzien van een component hechtprimer. Let ook goed op of de huidige antifouling niet op basis van teflon is. Hier kan geen nieuwe antifouling over worden aangebracht, ook niet met een hechtprimer.

Stap 6: antifouling aanbrengen

Het is zo ver, de antifouling kan worden aangebracht. Voordat je begint is het vaak handig om de verf even door te roeren. De zware ingrediënten zakken soms naar de bodem van het blik. Breng vervolgens met een kwast of roller de antifouling aan. Kijk altijd goed op het etiket of er wordt voorgeschreven om meerdere lagen aan te brengen. Wij adviseren een extra laag op de boeg, waterlijn, kiel en het roerblad. Dit omdat er op deze plekken sprake is van veel turbulentie, en dat invloed heeft op de werkingsduur van de antifouling.

Let ook goed op de voorgeschreven overschilder- en tewaterlatingstijden. De hoofdoorzaak van onthechting is één van deze punten niet opvolgen. En dat zou zonde zijn, want als het goed is kan je boot er nu weer een seizoen tegenaan.

Hoe antifouling verwijderen?

Na verloop van tijd zijn er resten van meerdere lagen antifouling zichtbaar (in het geval van een zachte variant). Wanneer je ziet dat oude verflagen loslaten of ‘blaren’ vormen, is het tijd om de antifouling volledig te verwijderen. In het geval van een harde antifouling slijt de verf er vanzelf vanaf en hoef je dit niet handmatig te doen.

Afhankelijk van het soort materiaal zijn er een aantal manieren om de antifouling te verwijderen. Er zijn verschillende soorten antifouling removers te vinden, het verwijderen met een remover is de meest gebruikte toepassing. De antifouling verwijderaar bestaat uit een stroopachtige structuur die de antifouling laag op het onderwaterschip week maakt. Na het enige tijd te laten intrekken kan het restant met een plamuurmes worden verwijderd.

Productspecialist aan het woord

In onderstaand filmpje vertelt onze productspecialist alles wat je moet weten over antifouling. Drie vragen staan centraal: wat is antifouling? Wanneer antifouling gebruiken? En hoe antifouling aanbrengen? 

Antifouling kopen? Wij helpen je graag.

Wil je antifouling kopen? We hebben een ruim aanbod aan antifouling. Bekijk ons aanbod in de webshop of bezoek de watersportwinkel.

Voor vragen en/of persoonlijk advies, bijvoorbeeld over het aanbrengen van antifouling, kun je altijd contact opnemen met een van onze medewerkers of langskomen in Rotterdam.

Antifouling winkel