
Winkelwagen
Je winkelwagen is leeg. Heb je een vraag of heb je hulp nodig bij het winkelen? Vraag het onze klantenservice (010 - 285 71 77) of bezoek onze watersportwinkel in Rotterdam.
Je winkelwagen is leeg. Heb je een vraag of heb je hulp nodig bij het winkelen? Vraag het onze klantenservice (010 - 285 71 77) of bezoek onze watersportwinkel in Rotterdam.
Geplaatst op 29 augustus 2017 in Techniek & motor
Een hydraulische besturing zorgt ervoor dat je moeiteloos je boot op koers houdt. In dit blogitem gaan we dieper in op de constructie van een hydraulische stuurinrichting, de installatie, het onderhoud, de voordelen en we benoemen de factoren waarop je een systeem selecteert.
Voor een hydraulisch stuursysteem maakt men in basis gebruik van één of meer stuurpompen (1), hydraulische leidingen (2), een cilinder (3) en eventueel (een) separate of opgebouwde terugslagklep(pen).
De leiding, gemaakt van koper of nylon, verbindt de stuurpomp met de cilinder. Door deze leiding stroomt hydraulische olie, die op druk wordt gebracht door de pomp. De oliedruk zorgt er uiteindelijk voor dat de cilinder gaat bewegen.
Bij een stuursysteem met enkelvoudige bediening (één pomp en dus één stuurstand) kan tussen de pomp en de cilinder een terugslagklep worden geïnstalleerd. Een terugslagklep zorgt ervoor dat de olie waar een hydraulisch stuursysteem gebruik van maakt om krachten over te brengen, in één richting blijft stromen. Het principe van een terugslagklep staat hieronder afgebeeld.
Het voordeel van een terugslagklep is dat je geen roerdruk op het stuurwiel voelt. De terugslagklep kan separaat gemonteerd worden of er kan een pomp met opgebouwde terugslagklep worden geïnstalleerd. Bevat het systeem meerdere pompen (dubbele besturing), dan moet je een (dubbele) terugslagklep installeren. Dit is noodzakelijk omdat je zo van de ene stuurstand naar de andere kunt overschakelen. Daarnaast voorkom je met terugslagkleppen het meedraaien van de andere pomp.
Eventueel kan een hydraulisch stuursysteem uitgebreid worden met een kortsluitkraan. Een kortsluitkraan maakt het mogelijk om in geval van een falend systeem over te gaan op helmstokbesturing.
Een hydraulische boot besturing met enkele bediening bevat de volgende onderdelen:
Een hydraulische besturing met dubbele bediening bevat de volgende onderdelen:
Het installeren van een hydraulisch stuursysteem is heel eenvoudig. Simpel gezegd hoef je alleen de stuurpomp en de cilinder te verbinden met behulp van hydraulische leidingen. De stuursystemen worden geleverd met een duidelijke installatiehandleiding waarin de precieze montagestappen staan beschreven.
Hieronder volgen aanvullende aandachtspunten en tips.
Een hydraulische stuurinrichting heeft in principe weinig onderhoud nodig, maar het is wel belangrijk om deze regelmatig te controleren. Zo is het raadzaam om het niveau van het reservoir met hydraulische vloeistof geregeld na te kijken. Wanneer er te weinig olie in het systeem zit, komt er lucht voor in de plaats wat de werking van het stuur verslechtert. Zodra dit gebeurt is het zaak om het systeem te ontluchten en om het reservoir aan te vullen met reservevloeistof. Daarnaast moet de olie éénmaal per twee jaar ververst worden. Controleer ook op eventuele slijtage en lekkages. Indien er sprake is van lekkage, dien je dit zo snel mogelijk te verhelpen.
Het stuursysteem aan boord kan ook worden bediend met behulp van een kabel die het roer en het stuur met de buitenboordmotor verbindt, dit wordt kabelbesturing genoemd. Hydraulische boot besturing heeft ten opzichte van kabelbesturing een aantal voordelen:
Er zijn verschillende hydraulische stuursystemen verkrijgbaar. Wat voor jou het meest geschikte systeem is, is afhankelijk van de volgende factoren:
Het is belangrijk dat je kiest voor de juiste combinatie van pomp en cilinder. De hydraulische cilinder bepaalt de kracht van de stuurinstallatie en niet de stuurpomp. Wat de juiste cilinder is, wordt bepaald door het roermoment. Kies bij de cilinder een hydraulische stuurpomp die in overeenstemming is met het gewenste aantal stuurwielomwentelingen van bakboord naar stuurboord. Hoe kleiner het aantal stuuromwentelingen, des te groter de kracht die op het wiel moet worden uitgeoefend. De snelheid van de boot, de roerhoogte, de roerbreedte en het roerbalans zijn van belang bij het bepalen van het roermoment.
De formule voor bet berekenen van het roermoment is:
M(kgm) = V2 x H x W x ((W/2)-E) x 6
M = roermoment
V = bootsnelheid in knopen
H = roerhoogte in meters
W = roerbreedte in meters
E= roerbalans deel in meters
Voor vragen en advies kun je langskomen in onze watersportwinkel of contact opnemen met de klantenservice.
Volg ons