Klantenservice

Kunnen wij je helpen?
010 - 285 71 77

Vandaag open van 9:00 tot 18:00

Marifoon weetjes

De Marifoon: 14 dingen die je moet weten

De marifoon, een samentrekking van de woorden ‘maritiem’ en ‘communicatie’, is een belangrijk veiligheidsmiddel aan boord. Via het zend- en ontvangapparaat kun je overleggen met de sluismeester, havenmeester en verkeersposten. Daarnaast leg je via de marifoon gemakkelijk contact met andere schepen. Vooral op vaarwegen waar beroeps- en pleziervaart elkaar kruisen, vergroot het gebruik van de marifoon de veiligheid. In dit blog vertellen we alles wat je moet weten over het maritieme communicatiemiddel.

1. Wanneer is een marifoon verplicht?

Voor pleziervaartuigen met een lengte van minder dan 20 meter is een marifoon niet verplicht in Nederland. In België is dit 7 meter. Alle andere schepen zijn verplicht om een marifoon aan boord te hebben. Ook als je een radar aan boord hebt is een marifoon verplicht.

Mobiele telefoon is geen alternatief voor marifoon

Als je geen marifoon aan boord hebt, kun je je mobiele telefoon gebruiken in geval van nood. Het grote probleem is dat je op het water niet altijd bereik hebt. Daarnaast kan het zo zijn dat er niemand opneemt.

Als je hulp hebt ingeschakeld via je mobiele telefoon is er nog een probleem: schippers bij je in de buurt weten niet dat er een noodsituatie bij je aan boord is. De kans op snelle en effectieve hulp is daardoor een stuk kleiner dan wanneer je de noodoproep via de marifoon uitzendt. Daarom wordt een marifoon sterk aangeraden voor de pleziervaart, vooral op grote en druk bevaren vaarwegen. In dit geval raden wij de Standard HX210E aan, welke met zijn scherpe prijs dé oplossing is voor de pleziervaart.

2. Haal de juiste certificaten

Als je een marifoon aan boord hebt, moet ten minste één persoon aan boord beschikken over een basiscertificaat marifonie. Met dit certificaat mag je zowel de vaste marifoon als de handheld marifoon bedienen. Voor het bedienen van een combi marifoon DSC klasse-D is een Marcom-B certificaat verplicht. Ook met een SRC (Short Range Certificate) mag dit. Dit certificaat is speciaal voor de watersport en is eenvoudiger en goedkoper dan het Marcom-B. Met het Marcom-A certificaat kan je wereldwijd communiceren. Dit certificaat is nodig als je het ruime sop kiest, en de toets wordt daarom ook in het Engels afgenomen. 

3. Registratie

Registratie is verplicht als je gebruik maakt van maritieme frequenties. Dit betekent dat je je marifoon moet laten registreren. Dit kan bij het RDI (voorheen Agentschap Telecom). Na de registratie wordt je opgenomen in het frequentiegebruikersregister en ontvang je een bewijs.

4. ATIS code

Na de registratie ontvang je een ATIS (Automatic Transmitter Identification System) code. Elke marifoon dient voorzien te zijn van een ATIS code. De code is verplicht in de Rijnoeverlanden: Nederland, Duitsland, België, Luxemburg en Zwitserland. Aan de hand van de ATIS code kunnen verkeersbegeleidingssystemen, sluiscomplexen en jachthavens zien wie hun opgeroepen heeft. Het is verboden om op binnenwateren een marifoon te gebruiken zonder ATIS code.

De ATIS code is vaak maar één keer in te stellen op de marifoon. Deze moet daarom in één keer goed ingesteld worden. Heb je hier hulp bij nodig? Onze experts staan voor je klaar.

5. DSC voor op de zee

Een combi-marifoon heeft naast een ATIS code ook een MMSI (Maritime Mobile Service Identity ) nummer nodig. De combi-marifoon is een uitgebreidere versie van de marifoon. Deze variant is geschikt voor binnenwateren en op zee. Naast ATIS beschikt een combi-marifoon ook over DSC (Digital Selective Calling). Dit is een nood- en oproepsysteem voor de zeevaart. De MMSI code bestaat uit 9 cijfers die worden toegewezen door de International Telecommunication Union.

Let goed op welke stand je de marifoon zet als je aan het varen bent. Op alle binnenwateren moet je ATIS gebruiken. Als je overschakelt naar de zeevaartmodus kun je geen gebruik meer maken van ATIS. DSC is dan actief. Tevens staat de marifoon dan op hoog vermogen wat op binnenwateren ook niet mag.

Voor het bedienen van een combi-marifoon dien je in het bezit te zijn van een Marcom-B certificaat. Er kan soms verwarring ontstaan omdat er bij een basis certificaat ook een MMSI nummer wordt afgegeven. In dit geval is deze dan alleen bedoeld voor de AIS transceiver.

6. Hoog en laag zendvermogen

Het zendvermogen kan je op een aantal marifoons op hoog (25W) en laag (1W) instellen. Het is belangrijk om dit op de Nederlandse binnenwateren in te stellen op 1W. Door lage vermogens te gebruiken worden storingen voorkomen. Als je alleen een basiscertificaat marifonie hebt, mag je alleen een marifoon gebruiken met een laag vermogen.

7. Zorg er voor dat je punt 1 tot en met 6 op orde hebt

Het niet op orde hebben van deze punten kan leiden tot een boete. De boetes voor 2016 zijn als volgt:

8. Codes en moeilijke woorden

Het kan voorkomen dat je moeilijke woorden of codes (callsigns) moet spellen. Dit doe je met het NAVO-spelalfabet. Elke letter heeft een eigen naam, waardoor de communicatie duidelijk verloopt.

9. Vaste marifoon voor kleine schepen

De beste keuze voor een klein schip met vaste marifoon is een ‘instapmodel’. Vaak is er niet veel ruimte om een marifoon te installeren, maar je wilt wel alle mogelijkheden die een moderne marifoon biedt. Deze modellen zijn gering qua afmetingen, en bieden een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. 

10. Marifoon voor grotere schepen

Een groter schip hebben vaak een uitgebreider model nodig. Deze modellen bieden naast alle mogelijkheden die een moderne marifoon biedt ook veel extra opties. Zo kan hier bijvoorbeeld een tweede handset op aangesloten worden. Deze handset kan gebruikt worden om de marifoon mee te bedienen of kan dienst doen als intercom. Ook het aansluiten op een externe speaker is mogelijk. Onder andere de Raymarine Ray63 beschikt over deze functies. Daarnaast is deze voorzien van een ingebouwde GPS ontvanger, wat het een zeer complete marifoon maakt.

11. Marifoon met AIS

Modellen met AIS ontvanger erin zijn ook verkrijgbaar. Deze modellen beschikken over alle benodigde technieken om veilig te communiceren op het water. Daarnaast kan er op het display real-time informatie over het scheepsverkeer worden weergegeven. De Raymarine Ray73 biedt naast al deze technieken ook nog eens een strak en modern design.

12. De black box marifoon

Deze marifoons zijn ruimtebesparend en kunnen makkelijk worden weggewerkt. Een black box dien je aan te sluiten op je MFD, waarop de AIS informatie wordt weergegeven. Een black box ondersteund meerdere communicatiestations en dual-band AIS ontvangers. De black box wordt geleverd met handset en passieve of actieve speaker. 

13. Handmarifoons: de oplossing voor de pleziervaart

De handmarifoon is de compactste variant. Dit model wordt ook wel een portofoon genoemd. Dit is de ideale oplossing voor de pleziervaart. Deze drijvende marifoons zijn compact en scherp geprijsd. Een portofoon heeft een aanmerkelijk beperkter zend- en ontvangstbereik dan een marifoon. Voor de pleziervaart is dit geen probleem, maar gebruik voor lange afstanden is niet mogelijk. Dit betekent niet dat er minder functies op hoeven te zitten. De Standard HX890E is namelijk voorzien van ATIS, DSC en GPS.

14. Kies de juiste marifoon antenne

De antenne is een belangrijk onderdeel van de marifooninstallatie. Antennes zijn verkrijgbaar in veel verschillende soorten en lengtes. Jachten en motorboten gebruiken vaak een RVS antenne, die niet meteen afbreekt als je onder een brug door vaart. Heb je een zeilboot? Dan is een fiber antenne de beste keuze. Bekijk het assortiment marifoon antennes in onze webshop of watersportwinkel in Rotterdam. 

Interesse in een Standard Horizon marifoon?

In ons Standard Horizon blog vind je meer informatie over de verschillende Standard Horizon marifoons die wij in ons assortiment hebben.

Een marifoon kopen? Wij helpen je graag

Ben je op zoek naar een marifoon, maar weet je niet precies welke je moet kopen? Wij geven je graag een passend advies. Ook kunnen we helpen bij het instellen van de ATIS code. Neem contact met ons op of kom langs in de watersportwinkel.