
Winkelwagen
Je winkelwagen is leeg. Heb je een vraag of heb je hulp nodig bij het winkelen? Vraag het onze klantenservice (010 - 285 71 77) of bezoek onze watersportwinkel in Rotterdam.
Je winkelwagen is leeg. Heb je een vraag of heb je hulp nodig bij het winkelen? Vraag het onze klantenservice (010 - 285 71 77) of bezoek onze watersportwinkel in Rotterdam.
Geplaatst op 21 juni 2018 in Techniek & motor
Een schroefasafdichting is een vitaal onderdeel van het voortstuwingssysteem en sinds 2015 verplicht voor alle schepen. In dit blog gaan we onder meer dieper in op het belang van schroefasafdichtingen en op de verschillende soorten. Daarnaast geven we onderhoudstips.
De schroefas is een belangrijk onderdeel van het schip en vormt samen met de motor en schroef het aandrijfsysteem. De motor brengt de schroefas in beweging waardoor de schroef gaat draaien en de boot kan varen. Een schroefasafdichting zorgt ervoor dat de draaiende schroefassen door de romp naar buiten gaan zonder dat de boot volloopt met water.
Over het algemeen worden de schroefas en lagers in een tunnel, ofwel schroefaskoker, geplaatst die van de machinekamer naar de scheepshuid loopt. Om te voorkomen dat buitenwater het schip binnendringt worden vaak afdichtingen aan de weerszijden van de schroefasoker geplaatst. De lagers en afdichtingen dienen altijd te worden gesmeerd met een smeermiddel als vet en water. Het smeermiddel zorgt voor een lagere wrijvingsweerstand, remt corrosie en houdt het intredende water tegen. Daarnaast heeft het als functie het koelen van de lagervoeringen en pakkingen.
Een watergesmeerde schroefasinstallatie draait in een schroefaskoker die volloopt met buitenwater. Het is een kosteloze en milieuvriendelijke oplossing en het is niet nodig om de vetpot door te smeren. Nadelen zijn dat water corrosie kan veroorzaken en over het algemeen minder goed smeert. Als er veel boven een zanderige bodem wordt gevaren is een watergesmeerde installatie niet aan te raden. De zandkorreltjes komen makkelijk in de installatie en zorgen voor slijtage aan de afdichtingsringen.
Vetgesmeerde schroefasafdichtingen zijn relatief goedkoop en gemakkelijk te onderhouden. Nadelen zijn het ontstaan van afgewerkt vet en de moeilijkheidsgraad van het verversen van het vet. Daarnaast komt een groot deel ervan in het oppervlaktewater terecht.
Een vetkoord is een soort geïmpregneerd “touw” met een zeer hoge slijtvastheid. In een bus rond de schroefas worden reepjes vetkoord gelegd welke ervoor zorgen dat het water niet vrij naar binnen kan stromen, maar de as wel kan draaien. Om het water buiten de boot te houden zal de pakkingsdrukker regelmatig aangedraaid moeten worden. Vetkoorden hebben niet het eeuwige leven, dus zijn na een aantal jaar toe aan vervanging. Op den duur wordt er namelijk steeds meer vet uit het koord geperst waardoor het afdichtend vermogen afneemt.
Problemen in de schroefasinstallatie als lawaai of trillingen kunnen schade aan het schip veroorzaken. Je kunt dit voorkomen door de schroefasinstallatie goed in te bouwen en onderhouden. Controleer de installatie tijdens elke vaartocht en repareer of vervang beschadigde onderdelen op tijd.
Een lek in de afdichting van de schroefas is een veelvoorkomend probleem. Sommige schroefasafdichtingen, zoals vetgesmeerde afdichtingen, moeten één 1 à twee druppels per minuut lekken. Dit om verbranding van het vetkoord te voorkomen. Wees ernstige lekkage voor door de vetpomp regelmatig aan te draaien en het vetkoord te controleren. De zogeheten ‘Volvo seals’ mogen helemaal niet lekken. Wanneer dit wel het geval is, moet de afdichting vervangen worden om ernstige lekkage te voorkomen.
In onze webshop en megastore vind je diverse schroefasaccessoires als schroefasvet, schroefaslagers, vetkoorden en vetpersen van onder meer de bekende merken Volvo penta en Vetus. Voor vragen en/of advies kun je altijd contact opnemen met onze productspecialisten of langskomen in de watersportwinkel.
Volg ons