
Winkelwagen
Je winkelwagen is leeg. Heb je een vraag of heb je hulp nodig bij het winkelen? Vraag het onze klantenservice (010 - 285 71 77) of bezoek onze watersportwinkel in Rotterdam.
Je winkelwagen is leeg. Heb je een vraag of heb je hulp nodig bij het winkelen? Vraag het onze klantenservice (010 - 285 71 77) of bezoek onze watersportwinkel in Rotterdam.
Geplaatst op 16 december 2015 in Sanitair & kombuis
Webasto dieselkachels zorgen snel en stil voor aangename verwarming aan boord. Webasto hete lucht verwarming is geschikt voor schepen tot ongeveer 45 voet en niet geschikt voor permanent gebruik, zoals bijvoorbeeld op een woonboot. De bootverwarming zorgt met de hete lucht ook voor ontvochtiging van de ruimtes aan boord.
In dit artikel vertellen we meer over Webasto Air Top bootverwarming: keuzehulp, Webasto Air Top modellen, technische gegevens, bediening en montage van de Webasto verwarming.
De Webasto scheepssets met RVS onderdelen zijn compleet om de boot kachel te monteren en te laten werken, inclusief slangklemmen en tie-wraps. De onderdelen voor verdeling van de warme lucht zitten niet in de set. Deze zijn namelijk voor ieder schip anders. Luchtslangen (PAP), roosters en verbindingsstukken zijn los te koop.
Air Top 55D uitvoering is extreem krachtig, compact en stil. Dit model is vooral geschikt voor grotere schepen en/of veeleisende omstandigheden. De boost stand van deze bootverwarming zorgt voor extra vermogen bij een koude start om extra snel te verwarmen. De kachel heeft dan voor maximaal 30 minuten een vermogen van 5500 Watt, in plaats van de gebruikelijke 5000 Watt.
De Air Top 55D wordt in de comfort scheepsset geleverd met multi-control MC04 bediening. Nieuw in de Air Top 55D set zijn het nieuwe model luchtinlaatdemper (geluidsreductie 6dB) en de stillere brandstofpomp (geluidsreductie 10dB). Dit systeem heeft een 90 mm luchtuitstroom en is geschikt voor Webasto ThermoCall.
Het is ook mogelijk twee Air Top 55 verwarmingen te combineren in één systeem met één bediening voor een verwarmingsvermogen tot 11kW.
Air Top 40D uitvoering is compact, stil en heeft een hoge warmteopbrengst. Met een vermogen van 3500 Watt en een boost stand van 4000 Watt (maximaal 6 uur) is het snel aangenaam aan boord.
De Air Top 40D wordt in de comfort scheepsset geleverd met multi-control MC04 bediening. Nieuw in de Air Top Evo 40D set zijn het nieuwe model luchtinlaatdemper (geluidsreductie 6dB) en de stillere brandstofpomp (geluidsreductie 10dB). Dit systeem heeft een 90 mm luchtuitstroom en is geschikt voor Webasto ThermoCall.
Air Top 2000ST is de kleinste luchtverwarmer op de markt met een goede verhouding tussen warmteopbrengst en verbruik. Deze bootkachel heeft een vermogen van 2000 Watt.
Levering in scheepsset met standaard bediening en ventilatie schakelaar. Dit systeem heeft een kleinere luchtuitstroom van 60 mm.
Air Top 2000 ST | Air Top Evo 40* | Air Top Evo 55* | |
---|---|---|---|
Warmteafgifte | 0,9–2,0 kW | 1,5–3,5 (4.0*) kW | 1,5–5,0 (5.5*) kW |
Brandstofverbruik (Diesel) | 0,12–0,24 l/h | 0,18–0,43 (0.49) l/h | 0,18–0,61 (0,67) l/h |
Nominale spanning | 12 V | 12/24 V | 12/24 V |
Energieverbruik | 14–29 W | 15–40 (55) W | 15–95 (130) W |
Nominale stroom (12V) | 1.2–2.4 A | 1.3–3.3 (4.6) A | 1.3–7.9 (10.8) A |
Nominale stroom (24V) | - | 0.6–1.7 (2.3) A | 0.6–4.0 (5.4) A |
Luchtstroom (bij 0.5 mbar) | 93 m³/h | max. 132 (140) m³/h | max. 200 (220) m³/h |
Afmetingen L x W x H | 311 x 120 x 121 mm | 423 x 148 x 162 mm | 423 x 148 x 162 mm |
Netto gewicht | 2,6 kg | 5,9 kg | 5,9 kg |
Luchtuitstroom diameter | 60 mm | 90 mm | 90 mm |
Uitlaat diameter | 22 mm | 24 mm | 24 mm |
* Boost modus beschikbaar voor maximaal 6 uur (Air Top Evo 40) of 30 minuten (Air Top Evo 55)
Eenvoudigste Air Top bediening met een draaiknop om de gewenste temperatuur in te stellen.
Deze uitgebreidere bediening is ook onderdeel van de comfort scheepssets en heeft een aantal aanvullende functies:
ECO-stand: gebruikt 70% van het maximale vermogen en spaart zo accucapaciteit
Power-stand: voor extra verwarmingsvermogen gedurende een beperkte tijd
Ventilatie-stand: voor frisse lucht in het vaartuig
MultiControl beschikt over dezelfde functies als het MC 4 bedieningspaneel en tevens over een timer waarmee per dag drie verschillende start- en stoptijden geprogrammeerd kunnen worden. De MultiControl kan met behulp van de Unibox interface ook op oudere generaties Air Top worden aangesloten (inclusief Air Top 2000 ST).
Bedien de Webasto verwarming via je telefoon, altijd en overal. Gewoon door te bellen of via SMS. Of op smartphones nog eenvoudiger met de Thermo Call App. Daarin zijn ook actuele gegevens te zien en programma’s aan te maken.
De hoeveelheid werk voor het netjes inbouwen van de bootkachel varieert sterk en duurt gemiddeld tussen de 8 en 40 uur. Een goede voorbereiding kan een hoop tijd schelen. We zetten een aantal aandachtspunten op een rij:
Aanbevolen plaatsen voor inbouw van de kachel, zijn in de bakskist mits goed geventileerd of in de motorruimte. Maar dan alleen met aanzuiglucht van buitenaf. Let er bij montage op dat alles beschermd is tegen aanraking van de hete delen van de dieselkachel.
Haal de te verwarmen lucht vanuit een goed geventileerde ruimte of gewoon van buitenaf. Lucht aanzuigen vanuit een verwarmde ruimte wordt afgeraden in verband met recirculatie zonder verversing. Lucht vanuit de motorruimte kan een vieze olie of brandstof geur veroorzaken en is dus ook niet aan te raden.
Plaats de scheepskachel bij voorkeur in de lengte as van het schip. Dit in verband met het schuingaan van het schip. Dan is er geen goede verdeling van de brandstof mogelijk. Voor schepen die vooral stil liggen in een haven of motorboten is dit minder relevant.
De kachel zelf moet worden bedraad met minimaal 4mm² stroomkabel. Wanneer de afstand tussen de scheepskachel en de stroombron meer dan 7 meter is, moet de draad minimaal 6mm² zijn. Afzekering gaat bij 12 Volt met een 20 Ampere zekering en bij 24 Volt met een 15 Ampere zekering.
De uitlaat dient altijd minimaal 60cm boven de waterlijn te worden geplaatst. Bij een motorboot wordt de uitlaat in de zijkant gemonteerd. Bij zeilboten wordt hij op de spiegel naar buiten gebracht. Bij een negatieve spiegel kan er optioneel een gebogen uitlaat gemonteerd worden om inwateren van de uitlaat te voorkomen.
Beide type uitlaten worden geleverd met pakkingen om de huiddoorvoer thermisch te scheiden van het schip. De uitlaat wordt enorm heet en het wordt aangeraden deze te isoleren, zodat de uitlaat handwarm aanvoelt.
Voor het vastzetten van de dubbellaags slang is er een speciale uitlaatslangklem. Gebruik hiervoor geen standaard klem! Voor geluidsreductie is er al een demper opgenomen in de uitlaatslang.
De slang, demper en slangklemmen voor de uitlaat worden meegeleverd in de scheepssets.
Brandstof kan worden aangevoerd via de meegeleverde tankopnemer of met de optionele brandstofopnemer. De meegeleverde tankopnemer kan vanaf de buitenkant van de tank gemonteerd worden. Alleen een gat op maat boren is voldoende. De brandstof doseerpomp wordt aangesloten op de capillaire brandstofleiding en zo dicht mogelijk horizontaal bij de tank gemonteerd. De pomp wordt door de kachel zelf aangestuurd.
De verdeling van de warme lucht is in ieder schip anders. Deze accessoires worden dan ook niet meegeleverd in de scheepsset.
De warmte wordt verdeeld via PAP-luchtslangen (Papier/Aluminium/Papier). Houd de slang zo kort mogelijk met zeer ruime bochten in verband met de luchtweerstand. De hoofdluchtleiding moet altijd open blijven en even groot zijn als de uitstroommond van de kachel zelf, zodat de scheepsverwarming zijn warmte kwijt kan. Wanneer er in de hoofdluchtleiding een obstakel zit, raakt de kachel mogelijk oververhit en gaat deze in storing.
Op de aftakkingen kunnen wel afsluitbare roosters worden gebruikt. Let er op dat de aftakkingen voor weerstand zorgen. De mate hangt af van de bocht die gemaakt wordt. Op onderstaande illustraties wordt in procenten weergegeven hoe de luchtstroom zich verdeeld. Gebruik bij voorkeur één of twee uitstroommonden per kajuit. Plaats ze vlak boven de grond voor de beste luchtcirculatie.
De Air Top 2000ST scheepsset wordt in de loop van 2016 leverbaar in de nieuwe, doorontwikkelde STC uitvoering. Uiterlijk, gewicht en afmetingen blijven gelijk.
De aangepaste componenten bestaan uit het stuurdeel, brandstofpomp met kabelboom (8% geluidsreductie) en de motor met kabelboom. Verder is de aanzuigbuis voor verbrandingslucht vernieuwd met een waterafscheider. In de kabelboom is een tweede zekeringhouder toegevoegd voor de diagnose interface voor service- en storingen.
Ook is de STC versie direct compatibel met ThermoCall en de nieuwe MultiControl bediening zonder toevoeging van een Unibox.
Met alle tips in dit artikel kun je zelf je Webasto kachel voor de boot samenstellen. Onze specialisten staan natuurlijk klaar voor advies. Kom naar onze watersportwinkel, bel ons (010 - 285 71 77) of stuur een mail. We helpen je graag.
Wist je dat we ook Planar kachels in ons assortiment hebben? Planar biedt voordelige bootverwarming van hoge kwaliteit. Meer informatie lees je in ons Planar blogitem.
Volg ons